Опасен ли е култът на Шри Чинмой? - размисли ПДФ Печат Е-мейл
Написано от Жанета Дикалова   
Петък, 09 Юли 2010 23:17

 

Normal 0 21 false false false BG X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Преди около месец (през целия май и началото на юни) по централните софийски улици бяха разлепени афиши, които атакуваха визуалното ни възприятие. Където и да се обърнеш, те гледаше полуусмихнато и невъзмутимо лице на индийски гуру. Това е т. нар. ”трансцедентален портрет” на гуру Шри Чинмой, който се рекламираше с огромни плакати из главните столични булеварди, с покана за безплатен концерт, организиран от Шри Чинмой-център на 4 юни 2010 г. в зала 1 на НДК.

Не си спомням друго подобно събитие - било то културно, спортно и т.н. - отразено по толкова импозантен начин по улиците на София. Същият този пропагандистки ентусиазъм беше залял столицата точно преди година, когато друг един духовен лидер - Шри Шри Рави Шанкар, също неоиндуистки „модерен гуру”, основател на фондацията „Изкуството да живееш”, ни гледаше от афишите, известяващи за посещението му в София буквално от всяко кътче на високо културната ни столица. Благодарение на вроден актьорски талант той се появяваше във всички медии в амплоа на миротворец, духовен водач и радетел за борбата със стреса. Кампанията му беше толкова добре организирана, че неговите скъпи рекламни табла през цялата година ни призоваваха към „антистресови” тренинги, включващи медитации и дихателни упражнения, които така или иначе залагат на здравата бизнес-ориентация. Тези тренинги са добре платени - варират между 60, 150 и 250 лева. Въпреки че движението и фондацията се афишират като нерелигиозни, некомерсиални, благотворителни, те със завиден успех преуспяват, набират нови членове, т. е. стават все по- печеливши.

Всъщност лекото отклонение от първоначалната тема – концерта от песните на Шри Чинмой в София - направих с една цел: да се види,

колко сходни са на практика методите и маркетинговите подходи на двете движения. Новото религиозно движение на Шри Чинмой обаче става едно от най-мощните от края на миналия век и в известен смисъл се явява еталон за много от най-новите гуруистки движения. С достатъчно съмнителна репутация по света, то представлява една корпорация, разраснала се и просперираща през годините, където бизнес-интересите й най-малко не отстъпват на „хуманните” цели и глобалните проекти.

Други названия на движението са имена на организации, зад които то често мимикрира: „Комитет на мира”, Onenness – World Peace Family („Единство - мир в целия свят-семейство”), Divine Enterprises („Божествени предприятия”), Клуб по интегрална йога.

Кой е Шри Чинмой? Шри Чинмой (1931-2007) е роден в Бенгалия,

Известен е като духовен водач, следващ „пътя на сърцето” и медитацията, а имиджът му в обществото е свързан с множество артистични изяви като композитор, музикант, художник и поет, основател на „Световния пробег на хармонията” и миротворец. От 11-годишен се обучава и живее в ашрама на Шри Ауробиндо Гош,

възприемайки неоиндуистките концепции на „интегралната йога”.

Характерен елемент от интегралната йога е стремежът за „проявление” навън – да задържиш придобитите от медитацията „покой и вдъхновение” за себе си е себично, търсещият би трябвало да ги сподели с обществото под формата на различни творчески, благотворителни и други изяви. Така се аргументират честите акции по завербуване на нови последователи под формата на концерти, изложби, спортни мероприятия, различна благотворителност и т. н.

Впоследствие гуруто живее в Ню Йорк, където първите години работи в индийското консулство и от този момент нататък започва активната пропаганда на своето учение - два пъти в месеца организира т. нар. „медитации за мир на ООН”, различни обществени акции с пацифистка насоченост като международните проекти ”Марш на мира”, „Концерти на мира” и т. нар. „Пробег за мир и хармония”, иницииран през международната година на мира – 1986 г. – и продължаващ до наши дни. Въобще темата за мира и проникването в авторитетни институции, както и срещите с различни световни водачи стават част от неуморния пи-ар на гуру Чинмой. Всъщност в основата на учението му стои теорията за единството на Бога и човека (теорията за „единната същност”) с елементи на източен мистицизъм. Практикуват се ежедневни медитации, като обект на концентрация служи обикновено

„трансцеденталният” портрет на гуру Чинмой, към който самият той

(сам за себе си) се отнася още приживе като отражение на „Висшето съзнание” и пълното му сливане с „Височайшия” („Сюприм” - Supreme).

Освен практикуване на ежедневни медитации от адептите се изисква послушание, сексуално въздържание, вегетарианство, съкращаване на съня. Най-преданите живеят в общини и осъществяват „божествените предприятия” (разлепване на плакати, продажба на книги, дискове, работа в ресторантите и бизнес-учрежденията на движението). Както в други подобни съвременни култове и тук всички членове, с изключение на висшето ръководство, работят безплатно.

Най-силно открояващото се мото в учението на Шри Чинмой е посланието за „себенадминаване” (самотрансцендиране). Този термин отразява философията на Шри Чинмой, както и неговото безмерно

тщеславие и затова той често демонстрира невероятни спортни постижения и призовава адептите си към същото.

Що се отнася до религиозния аспект на своето учение и на медитирането, Чинмой демонстрира завидна „либералност”: ”Като вдишвате, повторете веднъж името на Бог, Христос или на някого, когото почитате. Или, ако вашият Учител ви е дал мантра, може да я повторите”.

Дори много малко просветеният в религиозно отношение човек може да си даде сметка, за какъв род подмяна става въпрос. Подобни „практики” окончателно объркват начинаещия, вероятно с една цел - да размият напълно неговите понятия и да отнемат и малкото останал му здрав разум.

.

От инфантилизма на подобни гледни точки Шри Чинмой не се притеснява, дори напротив. Може формално да останеш в религията, в която си възпитан, защото всъщност „Бог е един, назоваван по различни начини, а множеството богове и богини от пантеоните на различните религиозни култури са аспекти на едно Върховно цяло”.

Изводът е, че можем да жонглираме и да подменяме понятията колкото си искаме и както си искаме. Тази фалшива толерантност и мним респект към всички религии, както и множеството миротворчески акции, неимоверно раздувани от пи-ара на Чинмой, за съжаление водят дотам, че през 1993 г. гуруто открива с медитация Парламента на световните религии. Същото се случва и в Барселона през 2005 г.

Но да се върнем на въпросното събитие, което се проведе на 4 юни 2010 г. Велик концерт на велик композитор или просто поредната вербовъчна акция?! Защото, ако е първото, как можем да си обясним невероятната рекламна истерия, както и необходимостта от внушителни портрети на гуруто, които изпълват концертния подиум и са неизменна част от всички негови концерти? И още нещо - необходимостта от промяна на имената на адептите (дават им се нови имена след инициация) - главно европейци, изпълняващи и разпространяващи

музиката на гуруто, предимно на родния му език, а така също и задължителните индийски одежди. Явно алюзията е за особена каста хора, принадлежаща към определено течение, което прокарва идеите на гуруто и има определена мисия. Въобще „интегралната йога” на

Шри Чинмой се характеризира с особен вид „интегриране” в социума, като по-скоро желанието й е да бъде обслужвана, т. е. да набере максимлен брой адепти, чийто мироглед да промени кардинално.

За тази цел беше организиран и безплатният концерт в София, който премина по стандартната за движението агитационна технология и без никакви уговорки може да бъде наречен вербовъчна акция.

За съжаление трябва да кажем, че най-голямата зала в НДК, зала 1, беше препълнена. Там още с влизането те посрещаше млад чинмойец, който връчваше на всекиго рекламни брошури за концертите на Шри Чинмой, за неговото балканско турне, за ресторанта на Шри Чинмой-център в София и анкета, озаглавена ”Вашите впечатления от концерта”. Последният въпрос в тази анкета гласи: ”Бихте ли искали да бъдете поканени на други събития, организирани от Шри Чинмой-център? При положителен отговор, запишете телефонния си номер, вашето име и град”. След два часа нон-стоп медитативна музика и гуру-визии човек вероятно е готов да напише всичките си данни.

Впечатляващ е и още един въпрос от анкетата: „Как разбрахте за концерта? (плакат, брошура, медии - уеб сайт, вестник, радио, телевизия/посочете име на медията), др.”

Забележително е, колко далече в маркетинговите и бизнес-стратегии са стигнали религиозните водачи на движението. Всъщност те отдавна са забравили темата за съкровеността на вярата, но всъщност за тях религиозната компонента не е толкова важна; важно е да има ясна маркетинг- и рекламна стратегия, чрез които да се проучва ефективността от разпространението на „религиозната” продукция. На концерта имаше щанд за продажба на книги и дискове с музиката на гуруто, както и изложба от негови фотографии, репродукции на картините и рекордите му.

Естествено на излизане се раздаваха листовки с покана за поредното мероприятие – този път поканата беше за обща медитация в Шри Чинмой-центъра в София. Благородната на пръв поглед мисия на движението – чрез различните мероприятия, които организира, да предложи своето служение на хора с различни духовни интереси – обслужва всъщност целите на лидерите на този култ и се експлоатира от тях дори и след смъртта на гуру Чинмой през 2007 г.

За сериозната корпоративна структура на движението, за вегетарианските ресторанти по цял свят, предприятията за спортни артикули, издателствата, музикалните студия и т. нат. движението има нужда от непрекъснато обновяване, нови финансови ресурси и клиентела. Затова и главно заради стремежа си да прикрие основните си цели това движение се определя в редица държави като потенциално опасно по отношение на социалните, демократични и семейни структури на обществото. То въвлича последователи, които нямат цялостна информация за неговите реални цели (изцяло манипулативни и комерсиални), за култа към неговия духовен лидер, използвайки при това в качеството си на инструмент псевдо-индуистки религиозни вярвания. Използват се наивността и религиозната некомпетентност на хората, за да им се предлага определена ”духовна услуга” и да се манипулират вродените в човека религиозни чувства. През 2007 г. дейността на култа предизвика много безпокойства сред властите на Германия, където се наблюдава увеличение на случаите на психически отклонения и даже суицидни прояви сред адептите на това учение. Същите сигнали идват от Полша, Русия и други европейски държави. Вицепрезидентът на международния институт за изучаване на НРД ”Диалог-Център” пастор Томас Гандов счита за една от основните причини на регистрираните психични разстройства сред чинмойците т. нар. медитация в „черна точка”. Медитиращият рисува на стената черна точка и сяда срещу нея. Отначало той е длъжен да си представи, че тази точка е гуруто, който го наблюдава. След това трябва да си въобрази, че сам той представлява тази точка. И накрая, отъждествявайки се с гуруто, да погледне себе си през неговите очи в точката. Идеята е, че чрез концентрация на мисленето върху една точка трябва да се постигне единение с гуруто. Преди смъртта си през 2007 г. гуру Чинмой пристига във Варна с 400 от своите адепти, с които отсяда в хотел „Кемпински” в курортен комплекс „Златни пясъци” под претекст за благотворителна кампания и концерт, планиран в една от най-големите зали на Двореца на спорта и културата в морската ни столица. Събитието обаче беше осуетено от реакциите на варненската общественост и представители на БПЦ и не можа да се осъществи в първоначалния си мащабен замисъл.

Трябва да се отбележи, че няма никакви сведения за това, че Шри Чинмой има посвещение от какъвто и да е индуистки гуру и че принадлежи към каквато и да било традиционна парампара. Ето какво казва Свами Кайвалананда, ортодоксален индуистки гуру-шанкарит по повод на всички „гуру-емигранти”, обикалящи богатия Запад и пропагандиращи своите псевдорелигии: „Тези хора не могат да бъдат гуру. Не съществува гуру за публиката, както и не съществува гуру с такива мотиви и такива цели като на тези хора; макар те да наричат себе си гуру, те всъщност са псевдо-гуру”.

 

Последно променен на Понеделник, 28 Март 2016 09:18