„Духовното общество ‘Небесна дъга’” на Ханс-Юрген Хумес – още една религиозна общност от „екологичен“ тип в България ПДФ Печат Е-мейл
Написано от д-р Милка Баръмова   
Събота, 11 Февруари 2017 11:24

altПреди около година и половина (август 2015 г.) българските, а и две-три чужди медии писаха за заселили се в България, в ивайловградското село Одринци, немци, които се откъснали от светския си начин на живот в Германия и дошли да водят тук природосъобразен такъв и постепенно се обособили в комуна с явен религиозен уклон.

Става въпрос за мини (към момента) религиозната общност от „екологичен“ тип, която носи името „Духовно общество ‘Небесна дъга’“. Други подобни, но в по-големи мащаби са вече познатите ни руски „Анастасия“ и „Църква на Последния завет“ на Виссарион.

altПрез януари 2017 г. пресата отново беше фокусирана върху „Небесна дъга“, тъй като жена от обществото роди в дома си без лекарска намеса - типичен белег за общности от подобен тип. Веселин Димитров Абаджиев, кметски наместник на трите почти обезлюдени села Мандрица, Одринци и Сив кладенец сподели, че жената е родила без лекарска помощ. „Това са си техните традиции, по стар обичай не допускат никого на ражданията“, допълни той.

Какво знаем обаче за тази нова религиозна общност от екологичен тип, която пуска корени у нас и подобно на горепосочените две други се заселва в изоставени села в България и закупува имоти и земи там?

Началото

Обществото „Небесна дъга“ е с около 10-годишна история. Неин основател е Ханс-Юрген Хумес (роден през 1958 г.), бивш дърводелец от известния южногермански курорт Мьонхенгладбах, който твърди, че е открил лечебната сила на билките, след като е получил видения, докато бил болен. Добива популярност чрез лекуване със спиритистки сеанси, медитиране, билки и минерали. Хумес се самопровъзгласява за „шаман“.

През 2006 г. Ханс-Юрген Хумес и неговата съпруга Габи успяват да спечелят съмишленици и да сформират група, чиито членове се срещат за първи път в планината Айфел на границата между Германия и Белгия, за да се опознаят взаимно. Година по-късно, през 2007 г., тези, които възприели идеите на Хумес, продават цялото си имущество, обединяват средствата си и се насочват към Южна Германия, където живеят в бивш хостел (пансион) за младежи в Шварцвалд. През 2008 г. цялата общност се мести в Западна Африка и по-точно в Република Того, където прекарва около 7 години в „усамотеното свято място - Бена планина“. Хумес отбелязва, че в свещената планина бил „в непрекъснат тесен обмен с висшите духовни енергии“. Той твърди още, че висши духовни същества от различни измерения са го обучавали, „за да вникне във взаимната зависимост на нещата във вселената“.

В Того Хумес и последователите му построяват болница, обучават сираци и лекуват местните с билки. Междувременно много от тях се разболяват от тропически болести и решават отново да се преместят. Хумес твърди, че напускането на Африка се дължало на факта, че „бил приключил със своето духовно обучение там и че духовните същества са му възложили да работи между Изтока и Запада“. Така, след като Х.-Ю. Хумес медитирал върху карта в Интернет, изборът бил направен: през 2015 г. неговата общност се премества да живее в България, в с. Одринци, Ивайловградско. Хумес отбелязва обаче, че в България е бил изпратен от духовния свят, за „да отдаде силите си за хармонизирането на духа и материята“!

Х.-Ю. Хумес е автор на книжката „В търсене на светлината“ (2011 г.), на сборника „Шамански писма“, който съдържа 10 писма, писани между 2011 и 2013 г., и на книгата в съавторство с Тамара Хау: „Глобална революция на ума“ (2016 г.). И в трите произведения са изложени неговите религиозни идеи и вижданията му за живота в общността.

altНачин на живот

Новозаселилите се членове на духовно общество „Небесна дъга“ закупват няколко изоставени къщи в Одринци, които към момента, според вече гореспоменатия кметски наместник В. Абаджиев, са 5 на брой. Някои от тях живеят в къщите, а други – все още в палатки. Плановете им са да купят и още къщи в селото, затова групата учи усилено български език. Междувременно Общинският съвет в Ивайловград е дал съгласие и за продажбата на сградата на бившето училище в с. Одринци за изграждане на „здравен център“, в който най-вероятно шаманът Хумес ще практикува своите „техники“ на природолечение.

Членовете на „Небесна дъга“ са 24-ма на брой – 18 възрастни и 6 деца. Сред тях са хора с различни професии: лекар, медицинска сестра, физиотерапевт, художник, бизнес-консултант, скулптор, домашна помощница... Всички те са напуснали работата си и са избрали т. нар. природосъобразен начин на живот, тъй като вярват, че всяко място имало своя енергия.

altДенят на общността започва с медитация. След това всеки се заема с обичайните задължения – месене на хляб, ремонт, доене...

Членовете на обществото сами си правят и пекат хляб веднъж на два дни, купуват зеленчуци от местните селски стопани, отглеждат около 230 кози и планират след време да направят и мандра. Стремежът им е общността да стане един ден напълно независима и сама да си осигурява ежедневните продоволствия.

В къщите, които са закупили, няма електричество, но те ги оставят по този начин. Техника и електричество използват само за определени неща. Там, където могат да избегнат използването им, го правят, защото твърдят, че „електричеството е нещо изкуствено и вреди на човешкия организъм“. Според тях всичко, което не е естествено, накърнява духовното им възприятие.

Всички те вярват във връзката между тялото и земята. Смятат, че тежките болести могат да се излекуват с помощта на народната медицина. Планират да помагат на хора от селото и околностите, като за всеки се прави индивидуална програма от шамана Хумес. Бъдещ проект на обществото е и създаването на т. нар. „къща на светлината“ за медитиране.

Име на обществото и символика    

Общността на Хумес се представя под официалното име Духовно общество „Небесна дъга“, има собствен символ, интернет-страница и профил в социалните мрежи. Откъде обаче идва наименованието им? Именно Хумес обяснява, че използват думата „духовен“ в името на обществото, защото тя означава „да настроиш сетивата си за духовното”.

Духовното общество „Небесна дъга“ има и свой собствен символ – това е равнораменен кръст, вписан в кръг с преминаваща през него дъга. Изобразен е на фона на екваториални и иглолистни гори, и синьо небе. Дъгата в символа, сочи Хумес, е тази, която изпълва човешките същества с кураж и упование, за да обединят силите си и да ги вложат в това, което е важно за тях.

Интернет-страницата на духовно общество „Небесна дъга“ http://www.spirebo.com/ с явно пропагандна цел е разработена на три езика - немски, английски и български.

Вярвания

Вярванията на духовно общество „Небесна дъга“ са синкретични. Съдържат елементи от различни духовни течения, примесени със специфични виждания на самия Х.-Ю. Хумес.

БуХрист

В учението на Х.-Ю. Хумес е вмъкната идеята за т. нар. БуХрист. Хумес твърди, че членовете на неговото общество са обединени от философията, произхождаща от творческото начало, чиято есенция се съдържа и в учението на Буда, и в това на Христос. Задачата на всеки член от общността е именно в това: да се стреми да стане БуХрист, имайки два примера за подражение – Буда (Сидхарта Гаутама) и Иисус Христос (Джошуа[1]).

БуХристът, според Хумес, е човешко същество, което носи в себе си обаче до някаква степен съзидателен заряд в ролята си на т. нар. очистител. Различава се от религиозните или духовните (езотеричните) хора, тъй като не живее съобразно определено учение или стари писания, догми и институции, а е откъснат от всичко това и е свободен за истинската пълнота, която се намира в неговото вътрешно аз. Хумес твърди, че БуХристът винаги намира външна духовна подкрепа от минералите, растенията, животните, както и от други очистители като природни духове, елементни духове, същества от първите небеса, носещи в себе си любов, които осветяват тези в последните небеса. Начинът, по който БуХрист трябва да живее живота си, е труден и каменист, тъй като трябва да бъде изживян чрез себепознание, подчертава Хумес. Той трябва да се старае да живее цял живот като алхимиците, което означава да отделя и събира нещата много внимателно, но не по материален, а по духовен начин, т. е. на духовно/ментално ниво, вътре в себе си. БуХристът трябва да достигне до етап на постепенно изчезване на всичко, което е учил, до изчезване на изкуствените неща в него, за да остане накрая само истинската му същност, най-чистата любов, душата. Хумес отбелязва, че БуХристът трябва да следва своя път подобно на Буда и Христос – да изостави семейството, близките, приятелите, съседите си, да се освободи от социалните рамки и очаквания. БуХристът, пише още Хумес, не трябва да игнорира съществуващите закони, но трябва да отхвърля морала, който се променя постоянно заедно с обществото. Също така, добавя Хумес, БуХристът трябва да отхвърли и старите писания, в които никой не знае колко истинност се съдържа и колко е останало от първоначалния им смисъл, тъй като те дори са били променени, за да се манипулира хората в определена посока. БуХристът според Хумес трябва да избягва крайности от всякакъв вид.

altПрераждане   

Х.-Ю. Хумес е привърженик и на учението за прераждането на душата. Според него една от най-съществените части на житейската философия, обединяваща неговите членове, е да открият откъде произхожда душата им, какво представлява тя сега и накъде води нейният път.

Своето особено виждане относно прераждането на душата Хумес ясно описва в „3-то шаманско писмо“. Той подчертава, че душата се подготвя за следващото си прераждане, като се намира на едно определено ниво, известно като „4-то измерение“ или „ниво на пречистване“. На това ниво, твърди Хумес, душата може да си спомни каква е била в началото, по време на сътворението си, какви са били нейните задачи и едновременно с това да придобие знания, които не е придобила по време на предишните си прераждания. След като намерела подходящото физическо тяло, за което особена роля играели както ДНК-то на родителите, така и техните начин на живот и мироглед, душата отново се прераждала. Хумес подчертава, че след като родителите са „намерени“, денят на т. нар. „зачеване“ бил от решаващо значение за „идеалния ден на раждане“. Според Хумес душата „се опитва“ да уважи свободната воля на „избраните родители“ и така да си взаимодейства с тях, за да можела да започне новото си прераждане. След като е поставено началото на „зачеването“, според Хумес, душата от 4-тото измерение „се грижи за нуждите на новото си тяло като добър градинар“. Хумес твърди, че мястото, където душата е особено дейна по време на деветте месеца бременност, е мозъкът. Този последният, според Хумес, развива „истинското си аз“ именно по време на бременността. Мозъкът, учи той, в края на деветия месец трябва да е точно физическо (едно към едно) копие на душата, нейно отражение. Хумес вярва, че цикълът на преражданията не е безкраен и може да бъде прекъснат. Той твърди, че когато душата успее да се развие с и чрез материално тяло до ниво „светлина“, чак тогава тя излиза от този цикъл на прераждания. Това означава, че след физическата смърт душата не отива повече в 4-то измерение, а в специално запазено за нея пространство, където се намират само и единствено „завършени души“. Оттам, убеден е Хумес, душите разпръскват любов над цялото творение и се грижат за неговото истинско предназначение!

Болести

Х.-Ю. Хумес има специално виждане и за заболяванията у човека. Той твърди, че всяка болест е или „недостиг“ или „прекалено голям приток“ на енергия. Това, според Хумес, се случва поради две причини. Първата основна причина за болестите и неразположенията се корени в самите човешки същества. Душата не е доволна от начина на живот, който води човекът, в който се е преродила, или от знанията, които тя желае да придобие по време на този живот, но все още не успява. Недостигът или прекалено големият приток на енергия се корени, според Хумес, в мозъка. Ако този последният не предава същата енергия като тази на душата, с други думи, ако мозъкът и душата не са на едни и същи вълни, тогава се получава енергиен блокаж, който, учи Хумес, бил отговорен за енергийния дисбаланс в организма и в резултат на който били неразположението и заболяванията. Ето затова човешките същества би трябвало чрез подходящи медитативни техники да се опитат да удовлетворят душата и да ѝ дадат знанията, от които тя спешно се нуждае. По този начин блокадата може да бъде разбита, болестта може да бъде излекувана или може поне да бъде спряна, за да не стане по-сериозна. Задоволяването на душата, подчертава Хумес, не е лесно. Човек трябва да придобие опит в овладяването на медитативните техники още дори преди да започне да страда. Но ако вече се чувства неразположен или е болен, тогава трябвало да потърси помощ и то правилната помощ, което, твърди Хумес, е много трудно в днешно време.

Втората причина, която предизвиква неразположение и болести, според Хумес, е външна. Много външни влияния, твърди той, предизвикват енергийни блокажи. Такива са най-често откритията на цивилизацията, например електричеството, изкуствените вещества (синтетични и химични), неестествено предизвиканият стрес, канализацията, запечатването на майката-земя, непочтителното поведение, насочено директно срещу съзидателната природа (например нуждата от тоалетно казанче), както и трафикът по пътищата, който пък води до хаотично движение на природните енергии и до отсъствие на природни сили като елфи, феи и други подобни.

altДруги идеи

Освен подробно разгледаните по-горе идеи на Хумес за БуХриста, за прераждането и за болестите, ето и няколко други:

- Хумес отрича всички стари писания, защото според него те не водят доникъде. Нито религиозните догми, твърди Хумес, нито фалшивият морал съществуват, те не правят човека свободен. Гносисът, учи той, трябва да бъде живян и преживян с цел създаване на светлина. Същността на гносиса е, продължава Хумес, когато човек търси отговори на въпросите в самия себе си. Справянето с гносиса чрез изучаване на стари писания, учи Хумес, не е възможно. То ще доведе човека до никъде по неговия път на осъзнаване. „Човек трябва да намери искрата отвъд прашните писания и да я запази жива“, пише Хумес в „9-то шаманско писмо“.

- Хумес отрича и съществуването на Бога. Той самият казва, че не вярва в Бога, тъй като за него не е достатъчно да вярва; и че вярата не е равна на знанието. Нещо повече, от вярващ се е превърнал в знаещ. От гледната точка на Хумес великата и чистата обща енергия от всички съзидателни сили би могла да бъде дефинирана като бог. Хумес навлиза още по-надълбоко в разсъжденията си, като подчертава, че когато Иисус Христос (Джошуа) е говорел за „Отец“, е имал предвид всички светли творчески създания. Бог, твърди Хумес, се очертава бавно, но сигурно. Той, според него, е в края на сътворението, т. е. Той е целта на сътворението, а не е в началото, т. е. не е Творец. Всички божества, на които хората са се покланяли някога и се покланят, подчертава Хумес, са части от творческите енергии. Те могат да бъдат добри или лоши, продължава Хумес, но според него е неуместно да бъдат наричани богове или Бог.

- Хумес говори за Майката-Земя. Твърди, че всяка форма на обработка на почвата е намеса в природата. Духът на култивирани растения, подчертава той, не може да се движи свободно, както е в случая с диворастящите растения. Същото важи и за домашните животни, които се отглеждат от хората, колкото и уважително да се отнасят те към тях и при каквито и добри условия да ги гледат. Липсата на свобода, твърди Хумес, пречи на енергията да се движи свободно. Енергиите на растенията и животните, а също и на рудите и минералите съдържат в себе си творчески етер (събирателно понятие на Хумес за творчески енергии). Ето защо, според Хумес, когато хората култивират растенията и опитомяват животните, те модифицират именно този техен творчески етерен поток. Хумес подчертава, че когато едно същество като човека, чиято душа е несъвършена, опитомява други същества със съвършени души, то тогава свободното циркулиране на етера се обръща с главата надолу.

- Хумес отделно говори и за съществуването на приказни същества, както и на такива от митологията от рода на елфи и феи. Самият той твърди, че е срещал фея и че „е имал удоволствието да изпита върху себе си нейния лъч на любовта“ и въпреки това са му били необходими години, за да разбере природата на феите. Феите, според Хумес, са същества от светлина от т. нар. първи небеса. Той подчертава, че там от феи и от много други енергии е бил създаден материалният свят такъв, какъвто хората го познават. Задачата на феите, твърди Хумес, е да подкрепят енергиите (душите), които са се въплътили в човешки същества[2], по пътя им на познанието. Феите от своя страна, пише Хумес, се разделят на около 8 енергийни частици, а тези частици, продължава той, хората виждат като елфи. Нещо повече, стотици феи можели да съберат своите енергии и да образуват това, което човек нарича серафим. Феите, елфите и серафимите са духовни създания, вярва Хумес, които при нужда могат да се материализират. Тези създания от чиста светлина след това се наричат аватари. Според Хумес Иисус Христос е едно такова създание от чиста любов, т. е. аватар, което е дошло, за да помогне на човешките души по пътя им към светлината, зачитайки едновременно с това свободната им воля.

- Хумес излага на преден план и т. нар. философия на дъгата. Вече споменахме, че дъгата присъства и в логото, знака на обществото. Дъгата според Хумес е лъч надежда и мост към творческата истина. В дъгата и нейната философия символично се отразявало цялото творение. Хумес подчертава още, че небесната дъга възниква от съчетанието на много и различни елементи, което показва, че истинската красота, надежда и сила се проявяват съвсем неочаквано тогава, когато се обединят много човешки същества. Според Хумес бащата на философията на дъгата е всеобхватната съзидателна любов, а нейна майка е абсолютната човешка воля, без да се търси някаква догма за истината.

Философията на дъгата, убеждава Хумес, няма начало и край. Тя била позната отпреди около 70000 години (още от средния палеолит, б. а.), откакто духовните хора населявали тази планета. Оттогава до днес, според Хумес, тя постоянно се развивала и знанието за нея се разпространявало сред хората. На различни места на планетата, сочи той, малки групи от хора се вдъхновяват и се ръководят от тази философия.

Критичен анализ на ученията на Хумес

След като изследвахме обстойно идеите на Х.-Ю. Хумес, изложени в неговите три съчинения, може да се направи заключението, че те не само са в противовес с всяка християнска доктрина (в това число и с православната), но и представляват компилация от различни религиозни учения и вярвания.

Да вземем за пример учението на Хумес за прераждането. От една страна, то е изцяло синкретично и представлява смес от източни учения, езотерика, окултизъм и негови лични виждания. От друга страна, идеята за прераждането като цяло е чужда на християнството и не е част от неговата доктринална система.

- Твърдението на Хумес, че душата се освобождава в един момент от цикъла на преражданията, не е оригинално, а е явно взето от източните учения. Според тези учения (будизъм, индуизъм, джайнизъм, сикхизъм) в един момент човек се освобождава от кръга на преражданията. В будизма това избавление се нарича нирвана, в индуизма – мокша, в джайнизма – кевала, а в сикхизма - мукти.

- Идеята на Хумес за безсмъртието на душата във връзка с учението за прераждането е по-скоро заимствана от индуизма, джайнизма и сикхизма, отколкото от будизма. В индуизма, джайнизма и сикхизма се споменава за безсмъртна душа, за „аз“, докато в будизма не се говори за безсмъртна душа, а за „не-аз“. Будизмът учи за психическа енергия, дух.

- Трябва да се подчертае също така, че щом според учението на Хумес душата си избира тяло, в което да се въплъти, по-редно е да говорим за реинкарнация (завръщане в плът), както в индуизма, джайнизма и сикхизма, а не за прераждане, както в будизма.

- Във връзка с това трябва да отбележим, че идеята за избор на тяло от страна на душата преди да се въплъти също не е на Хумес. Тя присъства в съчиненията на много езотерични и Ню ейдж автори. Съвременен пример е Майкъл Нютън (1931-2016 г.), който в книгата си „Пътят на душите“ (англ. изд. 1994 г./бълг. изд. 1997 г.) описва как „душата си избира ново тяло“.

- Твърдението на Хумес, че след като душата успее да се развие с и чрез материално тяло до ниво „светлина“, чак тогава тя се освобождава от цикъла на прераждания, също е своеобразно. Няма източно учение, чийто доктринален корпус да съдържа подобно виждане. Според будизма, например, душата се освобождава от цикъла на прераждания, ако човек се откаже от всички свои желания, като не търси богатство, не се поддава на плътските страсти, прави добро и медитира усилено. Според джайнизма душата се освобождава от цикъла на прераждания, ако човек води аскетичен живот. Според индуизма душата се освобождава от цикъла на прераждания чрез джнана йога (единение чрез мъдрост), раджа йога (единение чрез медитация), бхакти йога (единение чрез преданост) и карма йога (единение чрез отдаване на деянията на Всевишния). Според сикхизма душата се освобождава от цикъла на прераждания, ако човек води морален живот (без гняв, страсти, завист), отдава се на Бога чрез медитация и постоянно си спомня името на Бога. Бог е Този, Който напътства и помага на човека да излезе от цикъла на преражданията.

- Учението на Хумес за това, че душата се намира в т. нар. 4-то измерение преди да се превъплъти, е също специфично и най-вероятно е заимствано от езотерични или окултни учения. В нито едно от изброените четири основни източни учения не се говори за подобно 4-то измерение. Будизмът учи, че след физическата смърт психическата енергия или духът ще бъде прехвърлен към Буда, който да го очисти, за да може да се прероди. Индуизмът учи, че след физическата смърт тялото се завръща в земята, кръвта във водата, диханието във вятъра, зрението при слънцето, интелектът при луната, а душата търси ново тяло, в което да се въплъти.

За 4-то измерение се говори в езотеричните и в някои окултни учения. Според тях 4-тото измерение било сиво и поляризирано ниво, обитавано от светлина и тъмнина, където започва битката между доброто и злото. Според някои подобни учения в 4-тото измерение се намират адът и чистилището.

Очевидно е, че идеята на Хумес е заимствана от тях. Това пък ни навежда на мисълта, че щом душата преди да се прероди, както твърди Хумес, се намира в 4-тото измерение или в мястото на пречистване, то по пътя на логиката това би означавало, че преди да се прероди душата се намира в чистилището. Учението за чистилището е част от доктриналната система на Католическата църква и, разбира се, няма нищо общо с прераждането, но това е друг въпрос!

- Идеята на Хумес за специалното пространство, където отиват душите, след като се освободят от цикъла на преражданията, е близка до учението на джайнизма, тъй като будистите изрично подчертават, че избавлението от цикъла на преражданията, т. е. нирвана, не е някакво място. Според джайнизма обаче, след като душата успее да излезе от цикъла на преражданията, тя се издига до най-горната част на вселената в място, наречено Сидхашила, където подобно на другите чисти души там ще усети истинската си природа във вечен мир, изолация и липса на участие. Душата ще е напълно свободна, става сиддха (освободена душа).

Според сикхизма пък, след като се освободи от цикъла на преражданията, душата се слива с Бога.

- Учението на Хумес относно БуХриста също не е изцяло оригинално. Терминът „БуХрист“ е негов, но основата, върху която почива идеята му, е заимствана от езотеричните течения и автори, които подобно на Хумес се опитват да правят паралел между будизма и християнството и да търсят общи неща помежду им. Като Хумес и те твърдят, че не е проблем за човек да следва едновременно пътя на Буда и пътя на Христос.

- Примерът на Хумес за алхимиците, които разделят и свързват всичко на духовном/ментално ниво, а не го правят с материални субстанции, също е почерпен от езотеричните учения. Розенкройцерите говорят например за духовна алхимия, чрез която недостатъците у хората постепенно се преобразуват в противоположните на тях качества.    

Заключение

В заключение можем да отбележим, че от богословска гледна точка „Духовно общество ‘Небесна дъга’“ носи всички характеристики на нова религиозна общност (на обичаен език - секта) от екологичен тип с елементи на новоезичество, езотеризъм и Ню ейдж.

Ето кои са елементите, които го числят към новите религиозни движения (НРД) от екологичен тип:

- води т. нар. природосъобразен начин на живот без електричество и без течаща вода. Например, против е да се използва дори тоалетно казанче;

- подкрепя природолечението, раждането в домашни условия, не използва лекарска помощ;

- стреми се към 100% независимост от външни източници на продоволствия;

- членовете му са привърженици на вегетарианството (лакто-ово вегетарианство) и био-храните;

- поставя на пиедестал връзката между тялото и земята.

Следните елементи причисляват общността към новоезическите НРД:

- Хумес обожествява природата и подчертава, че хората получават външна подкрепа от минерали, растения, животни, както и от природни и елементни духове, приписва на земята едва ли не човешки качества;

- Хумес се самопровъзгласява за шаман, който лекува с помощта на билки, минерали;

- Хумес твърди, че получава съобщения от духовния свят – от природни духове, претендира, че получава видения, вярва в съществуването на феи и елфи. Всичко това е характерно за новоезическите НРД или за т. нар. еко-езичници, които подобно на Хумес поставят силен акцент в учението си върху вярата в ходатайството и застъпничеството на феи, гноми, елфи и други природни духове;

- Символът, който използва обществото, също съдържа езически елементи. Той е комбинация от стилизирано или по-скоро наивистично изображение на т. нар. слънчев или соларен кръст и дъга. Символът „соларен кръст“ се среща още в предхристиянската епоха и представя слънчевия календар – движенията на слънцето, отбелязани от слънцестоенията. Използва се като символ на семитското божество на бурята Ваал:

alt

и на семитското божество на слънцето Шамаш:

altПри северните народи този кръст е известен като „кръстът на Один“ - върховния бог в митологията на германите. Днес соларният кръст се използва от много новоезически религиозни движения, вкл. и от Уика-движението.

Елементи, заимствани от езотеричните и Ню ейдж движения:

- Учението на Хумес за избора на тяло от страна на душата, в което да се въплъти, е привнесено от езотеризма и Ню ейдж движенията;

- Учението за пребиваването на душата в т. нар. 4-то измерение е характерно за езотеричните школи;

- Учението на Хумес за дъгата също е заимствано от езотеризма. Подобно на Хумес, който твърди, че „дъгата е лъч надежда и мост към творческата истина“ и Луи-Клод дьо Сен Мартен (1743-1803 г.), спиритуалист, езотерик и окултист, подчертава, че дъгата обединява в себе си всичко, което имаме нужда да научим за произхода на нещата и за природата на човека.

Езотеричните движения, както и Хумес, е възможно обаче да са заимствали идеите си за дъгата от духовните традиции на индианците. Според индианските вярвания дъгата е свързана с Духа (Великия бог/Създателя) на всички неща.

- Учението на Хумес за болестите отново е заимствано от езотерични и Ню ейдж движения. Ню ейдж движенията подобно на Хумес проповядват, че болестите съществуват поради енергиен дисбаланс в света и поради енергиен дисбаланс в самите нас! Учението пък, че човек би могъл един вид да се излекува от болестите чрез медитативни техники, е характерно за езотеричните движения.

- Отричането на всички стари писания, идеята, че гносисът трябва да бъде живян, както и учението, че БуХристът трябва да живее живота си чрез себепознание, са характерни за Ню ейдж движенията. Тези последните също учат, че до „спасение“ може да се достигне единствено чрез преминаване през гносиса, т. е. през висше познание за истинското естество на аз-а (чрез опит или откровение). В някои от писанията на Хумес се забелязва едно възраждане на идеи от древногностическите традиции, което всъщност правят и повечето Ню ейдж движения. На доста места в съчинението си „Глобална революция на ума“ той подкрепя гностицизма и цитира гностическото „Евангелие на Тома“;

- Твърденията на Хумес, че Бог е един вид сбор от енергии, че не е Творец, напомнят много на ученията на Ню ейдж движенията, където също се наблюдава едно отхвърляне на „доктриналните“ определения за Бога. Те, както и Хумес, предпочитат да говорят за енергии, витална сила, но не и за Бог. Както и при Хумес, така и при Ню ейдж движенията Бог е заместен от „океан от единство“, „безкраен дух“, „първична енергия“, „универсален принцип“, „върховна монада“, „иманентно универсално присъствие“. Той в никакъв случай не е „Творец“, а още по-малко „Отец“.

- Акцентирайки върху идеята, че Иисус Христос е аватар, Хумес се приближава с още една стъпка към ученията на езотеричните и Ню ейдж движения. За тези последните Иисус не е Син Божий или едно от лицата на Св. Троица, а е „посветен“, „мъдър учител“, „върховен учител“, „аватар на божествения принцип“, „водач, изпратен с мисия от върховните йерархии“, „небесен пратеник“ и др.

От социологическа гледна точка „Духовно общество ‘Небесна дъга’“ може да бъде причислено към новите религиозни движения от все още отворен тип. Макар да са разпродали имуществото си, да са напуснали семействата и близките си, за да следват един самопровъзгласил се шаман и да живеят в един аскетичен микро-свят, където медитират и се отдават на екологично земеделие, към момента членовете на обществото не са на 100% откъснати от заобикалящата ги среда, дори приемат и канят посетители! Ако трябва да направим сравнение, то животът на членовете на „Небесна дъга“ наподобява към момента по-скоро на този на членовете на познатото ни вече екологично НРД „Анастасия“, отколкото на този на последователите на Виссарион. Дали обаче с времето Х.-Ю. Хумес ще се превърне в новия Виссарион и общността му – в новата „Църква на Последния завет“, това предстои да видим.

БИБЛИОГРАФИЯ:

1. Без автор, „Германка роди сама в едно от най-запустелите български села“, Бургас24, 11.01.2017. [он-лайн] URL адрес:https://www.burgas24.bg/novini/Bylgaria/Germanka-rodi-sama-v-edno-ot-nai-zapustelite-bulgarski-sela-696888 (статия на български език, консултирана през февруари 2017 г.)

2. Без автор, „Шаманът Юрген и 21 "последователи на билките" получиха съгласие да купят бившето училище в Одринци“, 24 часа Родопи, 16.8.2015 г. [он-лайн] URL адрес: http://rodopi24.blogspot.bg/2015/08/21.html (статия на български език, консултирана през февруари 2017 г.)

3. HANG, THANH, "22 млади германци съживяват обезлюдено бг село“, Lhs Bulgaria 1976, 5.10.2015 г. [он-лайн] URL адрес: https://doanbulgaria1976.wordpress.com/2015/10/05/22-thanh-nien-duc-lam-song-lai-ngoi-lang-khong-nguoi-o-bulgaria /(статия на български и виетнамски език, консултирана през февруари 2017 г.)

4. HUMMES, HANS-JUERGEN, Auf der Suche nach dem Licht, 2011. Официална интернет страница на Духовно общество Небесна дъга [он-лайн] URL адрес: http://spirebo.com/index_htm_files/Auf%20der%20Suche%20nach%20dem%20Licht%202016.pdf (книга на немски език, консултирана през февруари 2017 г.)

5. HUMMES, HANS-JUERGEN, HAU, TAMARA, Globale geistige Revolution, 2016. Официална интернет страница на Духовно общество Небесна дъга [он-лайн] URL адрес: http://spirebo.com/index_htm_files/GlobalegeistigeRevolution%20Mai%202016.pdf нига на немски език, консултирана през февруари 2017 г.)

6. HUMMES, HANS-JUERGEN, Schamanische Briefe, 2011-2013. Официална интернет страница на Духовно общество Небесна дъга [он-лайн] URL адрес: http://spirebo.com/schamanische%20briefe%20vorwort.htm (материал на немски език, консултиран през февруари 2017 г.)

7. WILLIAMS, MATTHIAS, TSOLOVA, TSVETELIA, “Goats and Herbs: Germans Get Back to Basics in Deserted Bulgarian Village“, Reuters, 12.8.2015 г. [он-лайн] URL адрес: http://www.reuters.com/article/us-bulgaria-village-idUSKCN0QH1US20150812 (материал на английски език, консултиран през февруари 2017 г.)

 



[1] Еврейската форма на името, което известно у нас през гръцки като Иисус.

[2] Освен в човешки същества, пише Хумес, енергиите се въплъщавали и в минерали, в растения и в животни.

Последно променен на Понеделник, 13 Февруари 2017 20:09