pole-copy.jpg

Новини

Въпрос: „Откъде идва йога? Отговор: Следите й са изчезнали в мъглите на времето. Не мога да кажа откъде идва, но е вселенска, универсална. В Сан Аугустин в Южна Америка открихме статуи, които са на повече от 3000 години, които са заели пози от йога. Тя със сигурност е съществувала там като култура“. Това не са само извадки от интервюто на Румен Киров с австралийката Свами Шивамурти (която е създала ашрам край с. Пеания в Атика, Гърция; Сан Аугустин вероятно е Санто Агостиньо в Аржентина – б. р.) в сп. „Мениджър,“ бр. 8, 2006 г., а и част от текста за зрелостния изпит по български език и литература, който се проведе на 20 май 2015 г.
Изумени от подобен избор на текст, ние не можем да останем безмълвни и дължим на нашите читатели адекватна реакция и компетентно мнение относно йога и „нейното място“ в българската образователна система.
Йога не е спорт, танц или само безобидна система от физически и дихателни упражнения. Тя е съвкупност от различни духовни, физически и психически практики, характерни за битуващия на Изток индуизъм. В по-тесен смисъл йога е една от шестте индуистки философски школи (даршан). Терминът „йога“ идва от санскрит и основното й значение е единение, сливане. Познати са основно 4 йога-направления: джнана-йога, раджа-йога, бхакти-йога и карма-йога. Целта на йога е преходното „аз“ да се слее с безкрайността (брахман), която е чисто религиозно понятие.
С годините йога е оказала влияние не само на будистката медитация, но и върху култовите практики на много нови религиозни движения. В България например различни видове йога се практикуват от сектантските формации „Изкуството да живееш“, „Сахаджа Йога“, „Общество за Кришна съзнание“, „Трансцендентална медитация“, „Шри Чинмой“, „Движението на Ошо“ и др.
Освен това йога усилено се пропагандира през последните години в страната ни, като практикуването й се препоръчва за „освобождаване от стреса и напрежението“, „прочистване на организма“, „намиране на вътрешен мир“ и т. под. С тази идея биват създавани непрекъснато студиа и центрове за йога, някои от които дори са с лиценз към Министерство на физическото възпитание и спорта (!). Практикуването на йога в България има и силна международна подкрепа, откакто през 2014 г. Общото събрание на ООН под определен натиск прие резолюция, внесена от Индия, по силата на която 21 юни става Международен ден на йога.

Религиозната общност "Свидетели на Йехова" засилва дейността си у нас. На няколко места в столицата през последната седмица са засечени младежи, които раздават рекламни брошури, сигнализираха читатели на БГНЕС.
Една от брошурите, която е на български език, дава възможност всеки желаещ да попълни адрес, на който да бъде посетен от представители на "Свидетели на Йехова". На брошурата е посочен и интернет-сайт, от който може да се получи и достъп до Библията.
Проверка на БГНЕС установи, че става въпрос за интернет-портал, който разяснява на общо 714 езика и диалекти от цял свят всичко за религиозното вероизповедание. От българската версия на сайта става ясно, че "Свидетели на Йехова" готвят своеобразна експанзия в България в следващите седмици. Кулминацията трябва да е през месец май 2015 г. Публикувани са заготовките на три "списания", издател на които е посочена организацията "Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania". Същата организация стои и зад интернет-портала. На кориците на две от 16-страничните "списания", на фона на апокалиптични колажи, са заснети мъже и жени, заедно с деца, като са изписани и следните заглавия: "Близо ли е краят?" и "Пробудете се! Надежда за бездомните и бедните". Първото списание, на което е посочена дата за разпространение 1 май 2015 г., е преведено на 231 езика и е с глобален тираж от почти 53 млн. броя. Второто, на което е посочено, че трябва да излезе през май 2015 г., е преведено на 101 езика и е с глобален тираж от почти 52 млн. броя. На третото "списание" има изобразени един възрастен мъж и двама мисионери. На корицата е посочена като дата за разпространение – 15 май 2015 г. Върху заглавната страница са публикувани и следните заглавия: "Бъди нащрек! Сатаната иска да те погълне!" – 29 юни – 5 юли; "Можеш да спечелиш битката срещу Сатаната!" – 6-12 юли и други.

1. НАИМЕНОВАНИЕ

"Обединителна църква на Муун", "църква на обединението", "църква на Муун", "Mуунисти"

2. ИСТОРИЯ

Основател на Обединителната църква е кореецът Сан Мюн Муун. Роден през 1920 г. в презвитерианско семейство, той още от съвсем ранна възраст показва дълбок интерес към свръхестественото. Твърди, че на шестнайсет години е преживял първата си свръхестествена опитност: докато се молел на Великден 1936 г., видял Иисус Христос, Който му бил открил, че “е определен за едно велико служение, в което Иисус Христос щял да работи заедно с него“.

В края на Втората световна война Муун се присъединява към едно крайно петдесятно движение в Пйонг Янг (Пхенян, днес столица на Северна Корея), което особено силно насърчава личните мистични откровения, а така също проповядва и близкото появяване на нов месия, който щял да бъде кореец.

През 1945 г. Муун има ново спиритистко преживяване, което е описано и в книгата му “Божественият принцип“. Там той твърди, че “се е борил сам с хиляди сатанински сили както в духовния, така и във физическия свят и накрая е победил всички“. От онзи момент нататък според неговите собствени думи той е станал “абсолютният победител на небето и земята... Господарят на творението..., на когото се е поклонил целият духовен свят“.

През същата година Муун основава своя църква в Сеул, която нарича „Асоциация на Светия Дух за обединение на световното християнство“.

Муун се е женил няколко пъти. През 1960 г. той се жени за четвърти път, сега за Хак Я Хан, и нарича този свой брак “сватбата на агнеца“. Впоследствие Муун обявява осемте си деца от него за безгрешни, тъй като това били децата на месията.

През 1957 г. излиза първата публикация на “Божественият принцип“, която е наречена “ключ към Писанията“. В нея Муун излага своето учение. Според него Бог му се е явил през януари 1972 г. и му е казал да подготви Америка за второто идване на месията. Последващите му действия в Щатите в средата на седемдесетте години са изключително успешни. Освен че спечелва много хора за своето учение, той се среща и с президенти, като например Ричард Никсън, и дори се обявява в негова подкрепа по време на скандала „Уотъргейт“.

През 1975 г. дейността на движението се разраства с изпращането на мисионери в деветдесет и пет страни. Казва се, че по това време то наброява три милиона членове от най-малко 120 страни, но според други данни това число е силно преувеличено и членовете едва ли надвишават 10 000.

През май 1982 г. Сан Мюн Муун е обвинен в САЩ за неплащане на данъци за периода от 1973 до 1975 г. за сумата от 1 500 000 щатски долара, които са в банкова сметка на негово име. Той е осъден на осемнайсет месеца затвор и глоба от 25 000 долара.

Сан Мюн Муун почива през 2012 г. Негов приемник става синът му Муун Хюн Ин, а световното ръководство на Обединителната църква е поето от съпругата му Хак Я Хан Муун.

1. НАИМЕНОВАНИЕ

Дианетика и Сциентология, Сциентоложка църква


Dianetics and Scientology (Church of Scientology)

 

2. ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Както повечето „авторски“ вероизповедания, т. е. създадени от отделни хора с различни тенденции, сциентологията е една компилация от различни религиозни традиции и вярвания. Заимства идеите си най-вече от будизма, но има елементи и от фантастиката, „НЛО-жанра“, будизма, окултизма, малко християнски символи, какъвто е кръстът и думата Църква, например. Използвани са също идеи от психо-аналитичното учение на Зигмунд Фройд, на Карл Густав Юнг и други психиатри и психолози от началото на 20 век. Към тази комбинация е добавено и посланието: човек да бъде щастлив, здрав, силен и побеждаващ, и дори да достигне до такова ниво на съзнанието си, чрез което да може да излиза от тялото си по свое желание и да влияе върху съзнанието на другите.

Основател на учението е Лафайет Роналд Хъбард (L. Ron Hubbard, 1911-1986 г.) – автор на много книги в областта на научната фантастика. През 1949 г. на научна конференция той заявява: "Да пишеш за едно пени на дума е смешно. Ако човек наистина иска да натрупа милиони, най-добрият начин е да създаде своя собствена религия." А на следващата година вече той издава "Дианетика: съвременна наука за душевно здраве", с което поставя началото на своята религия. Една година по-късно издава първата книга по сциентология (буквално от латински ез. – „наукология“), а през 1954 г. в САЩ регистрира църква (т. е. по българската законова терминология – вероизповедание) под същото име. Църквата бързо се разраства и сега има над 700 централи в над 20 страни. Сциентологията   учи, че всички хора са безсмъртни и идват от извънземна цивилизация, но забравят за това след реинкарнацията (прераждането) си.

Цялостното пречистване на духа – това е най-висшата цел на сциентолозите. Тя се постига чрез продължителен терапевтичен процес - т. нар. clearing. Този, който постигне най-високата степен на пречистване и освобождаване, вече стои над законите на пространството и времето и е способен да върши чудеса.

Като всяко тоталитарно движение и сциентолозите превъзнасят свободата. Те вярват, че се борят срещу потисничеството в обществото. Имат и ясен враг: това са психиатрите и фармацевтичната индустрия. И както при всяко тоталитарно движение, "битката за свобода" на Сциентоложката църква завършва с устройването на някой Гулаг[1].

Интервю на Яна Бояджиева от в-к „Доктор“ с проф. Иван Ж. Димитров

- Проф. Желев, появиха се такива заглавия в медиите: “Секти са плъзнали в Аспарухово след наводненията”, “Младата жена, която се самозапали, била под влияние на секта” и др. Какъв е коментарът ви?
- Такива сведения може понякога да не отговарят на истината, но така или иначе те са плод на заостреното внимание на медиите към въпроса за сектите и тяхната дейност у нас. От друга страна, част от тактиката на различни новопоявили се у нас харизматични - особен вид протестантски вероизповедания, които разчитат на екзалтацията - протестантски движения, е да вървят по следите на нещастията и да предлагат помощта си на пострадалите. Само по себе си в това няма нищо лошо. Лошото е, когато някои се стремят да създадат у хората опасни зависимости не просто към вярванията си, а преди всичко към своята организация, съответно към водачите им.
- Смятате ли, че принадлежността към подобни парарелигиозни движения може да докара човек да посегне на живота си?
- Най-напред ще уточня, че няма религия, религиозно движение, секта, които да започват с призив към самоубийство. Но за съжаление при някои наистина “логически” се стига до такива призиви. Такива случаи имаше преди десетилетия, когато в някои страни масово се самоубиха големи групи привърженици на опасни култове. Затова хората трябва много да внимават, когато тръгват да си търсят духовна храна извън познатите и традиционни вероизповедания. Това е като опасността да береш гъби без познания за техните видове и опасни свойства. А в днешния информационен век има достатъчно възможности човек предварително да се ориентира към “доброто и полезното за нашите души”, както се казва в една от православните молитви, и едва тогава да направи крачката към присъединяване. Ако пък религиозната група е неизвестна и при това обещава едва ли не да свали небето на земята и не знам още какво, тук ще трябва много да се внимава. В случаите с хора, попаднали в затруднения и дори в нещастия, един от известните подходи на сектите е “бомбардирането с любов”, тоест оказване на голямо внимание, демонстриране на любов към набелязания човек, каквато той не е видял, нито е можел да види от своето обкръжение. Има и друго измерение на въпроса за самоубийствата по (уж) религиозни подбуди.