pole-copy.jpg

Новини

Интервю на Яна Бояджиева от в-к „Доктор“ с проф. Иван Ж. Димитров

- Проф. Желев, появиха се такива заглавия в медиите: “Секти са плъзнали в Аспарухово след наводненията”, “Младата жена, която се самозапали, била под влияние на секта” и др. Какъв е коментарът ви?
- Такива сведения може понякога да не отговарят на истината, но така или иначе те са плод на заостреното внимание на медиите към въпроса за сектите и тяхната дейност у нас. От друга страна, част от тактиката на различни новопоявили се у нас харизматични - особен вид протестантски вероизповедания, които разчитат на екзалтацията - протестантски движения, е да вървят по следите на нещастията и да предлагат помощта си на пострадалите. Само по себе си в това няма нищо лошо. Лошото е, когато някои се стремят да създадат у хората опасни зависимости не просто към вярванията си, а преди всичко към своята организация, съответно към водачите им.
- Смятате ли, че принадлежността към подобни парарелигиозни движения може да докара човек да посегне на живота си?
- Най-напред ще уточня, че няма религия, религиозно движение, секта, които да започват с призив към самоубийство. Но за съжаление при някои наистина “логически” се стига до такива призиви. Такива случаи имаше преди десетилетия, когато в някои страни масово се самоубиха големи групи привърженици на опасни култове. Затова хората трябва много да внимават, когато тръгват да си търсят духовна храна извън познатите и традиционни вероизповедания. Това е като опасността да береш гъби без познания за техните видове и опасни свойства. А в днешния информационен век има достатъчно възможности човек предварително да се ориентира към “доброто и полезното за нашите души”, както се казва в една от православните молитви, и едва тогава да направи крачката към присъединяване. Ако пък религиозната група е неизвестна и при това обещава едва ли не да свали небето на земята и не знам още какво, тук ще трябва много да се внимава. В случаите с хора, попаднали в затруднения и дори в нещастия, един от известните подходи на сектите е “бомбардирането с любов”, тоест оказване на голямо внимание, демонстриране на любов към набелязания човек, каквато той не е видял, нито е можел да види от своето обкръжение. Има и друго измерение на въпроса за самоубийствата по (уж) религиозни подбуди.

Д-р Пламен Димитров е председател на УС на Дружеството на психолозите в България от 2001 г. Практикуващ психолог с почти 30-годишен професионален опит. Работи в областта на екзистенциалния анализ, груповата динамика, организационното развитие и социалната промяна.

Интересува се от механизмите, по които хората формират симптомите, каращи ги да страдат. Още през 80-те г. на XX век започва да се занимава със защитните механизми, чрез които успешно се самозаблуждаваме. Един от тях е позитивното мислене, което през последните години се превърна в цялостна концепция и стратегия за живот.  

- Д-р Димитров, с приключването на истерията около края на света започна да набира скорост идеята за новата епоха, за новото начало, свързано с позитивно мислене и духовно прераждане. Хубаво ли е това и какво всъщност означава? 

- Движението на новата епоха, което слага акцент само върху позитивното мислене, всъщност травмира сериозно хората и ги експлоатира. Приспива способността им за задълбочен и цялостен анализ на нещата, за връзка с действителността. Това е цяла нова религия, проповядвана от амбициозни гурута. С претенцията, че се базира върху наблюдения, тя избирателно използва и научни изследвания, и религиозни вярвания и манипулира хората. Това е цял индустриален комплекс, бизнес за милиарди в световен мащаб, който се развива с подкрепата на политически, финансови и други кръгове, които имат интерес от примитивизация и инфантилизация на населението.

От 3 до 5 ноември 2014 г. в гр. Ламия, Централна Гърция, се проведе 26-ата годишна конференция на представителите и пълномощниците на православните църкви и митрополии в мисионерската дейност по предпазване на вярващите от опасните секти и разрушителни култове. Тазгодишната среща беше съсредоточена около въпроса за това, как нехристиянски секти изопачават учението за личността на Господ Иисус Христос и каква трябва да бъде позицията на Православната църква. Отговорниците по въпросите за сектите от повечето православни църкви и от 76 епархии на Гръцката църква се събраха за втори път след 2011 г. в Ламия по покана на митрополита на Фтиотидската епархия Николай.

В понеделник, 3 ноември, беше отслужена св. Литургия в новия голям храм „Св. Георги” в града от гостите-архиереи, участници в конференцията, сред които беше и Неврокопският митр. Серафим. Празничното богослужение беше зачетено от кмета на града, както и от военните и полицейски началници, народни представители, ръководители да държавни институции и пр. След това гостите имаха възможността да отидат на поклонение в древната обител на св. Агатон, където се покои и нетленното тяло на стареца Висарион (упокоил се на 22 януари 1991 г.), когото народът почита като светец.

От 20 до 23 октомври 2014 г. Южно-сахалинската и Курилска архиепископия на Московска патриаршия проведе в своя епархийски център, гр. Южно-Сахалинск на о-в Сахалин международна научно-практическа конференция на експерти по антисектантската дейност и клирици. Темата на конференцията беше „Тоталитарните секти и гражданското общество: днешните предизвикателства към безопасността в духовната област”. Нейни организатори бяха Руската федерация на центровете за изучаване на религиите и сектите (РАЦИРС), епархийският Сахалински информационно-консултативен център за религиоведчески изследвания и Центърът за религиоведчески изследвания „Св. свмчк Ириней Лионски” в Москва. Поради големия обществен интерес към темата на конфренцията тя беше уважена от представители на всички власти в областта – пълномощника на президента на Руската федерация в Далекоизточния федерален окръг, федералния министър за развитие на Далечния Изток, губернатора, областното народно събрание (дума), кмета.

В присъствието на десетки свещеници и представители на традиционните вероизповедания на острова, както и на над стотина представители на обществеността от гр. Южно-Сахалинск конференцията беше открита от архиепископ Тихон, който изтъкна важността на предпазването на хората от дейността на тоталитарни секти и гибелни култове. След него поздрави участниците и Усурийският еп. Инокентий, викарий на съседния Владивостокски и Приморски митр. Вениамин със седалище във Владивосток (на ок. 1000 км по въздушна линия).

Пръв взе думата известният специалист по въпросите на сектите проф. Александър Дворкин, председател на РАЦИРС. Той също изтъкна навременността на тази конференция, която ще даде познания на местните хора и на обществените фактори за сериозността на проблема с гибелните култове, които отдавна са достигнали и до най-отдалечените точки на просторната им страна. Първият доклад беше на д. и. н. Александър Чаусов от Велики Новгород, който говори на тема „Религиозната безопасност като необходим елемент от развитието на гражданското общество и условие за политическата безопасност на държавата”. Известният руски юрист-правозащитник от Пятигорск (в северното подножие на Кавказките планини) Александър Корелов представи доклада „Сектите като заплаха за личността, семейството и държавата. Правни аспески на противопоставянето между сектите и обществото”.

Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ) произнесе осъдително решение срещу Русия за отказа на руските власти да регистрират "Сциентоложка църква от Санкт Петербург" като юридическо лице. В решението по жалба на организацията и шестима от нейните членове - Church of Scientology of St Petersburg and Others v. Russia (no. 47191/06), се приема, че с произволния отказ на руските власти да регистрира групата по сциентология, е нарушено правото на жалбоподателите на свобода на мисълта, съвестта и религията (по чл. 9 от Конвенцията по правата на човека и основните свободи, в светлината на чл. 11 от Конвенцията (свобода на събиране и сдружаване).

Жалбата е по повод на отказ на руските власти да регистрират сциентоложката група като юридическо лице, като в продължение на повече от 8 години - от март 1995 г. и август 2003 г. от името на организацията са били подадени шест заявления за регистрация. Всички искания са били отхвърлени, като всеки път са били сочени нови основания за отказа. Последният отказ се позовава по-специално на предполагаемата ненадеждност на документ, потвърждаващ, че групата съществува повече от 15 години, което в Русия представлява законово условие за регистрацията на всяка нова религиозна група. През октомври 2003 г. жалбоподателите оспорват отказите в съда, а през декември 2005 г. окръжният съд в Санкт Петербург приема, че отказът е законосъобразен, именно заради дефекти на документа, издаде от местните власти, потвърждаващ съществуването на религиозната група в продължение на 15 години. Решението на съда е потвърдено от по-горната инстанция.

Според ЕСПЧ продължителният период на предварително съществуване от 15 години, който се изисква, за да може една религиозна органазиция да получи статут на юридическо лице, не може да се счита за "необходим в едно демократично общество". Друг е въпросът, че отказът на съда да признае факта на 15-годишно съществуване в случая е базиран на последиците от реорганизацията на местните власти в Санкт Петербург, в резултат на което няма гаранция за непрекъснатост на техните архиви. Негативите от това понася сциентоложката група, още повече, че законът не е създал конкретна процедура за издаване на документи, с които да се потвърди съществуването на предписаното изискване.